torsdag, november 29, 2007

Lampa

Råkade igår kväll av misstag stöta till en lampa som var cirka 1.80 m hög i mitt hotellrum. Den åkte i golvet så att det bara small om det. Det blev tusen bitar av glas över hela heltäckningsmattan. Fan, vad gör man nu?? Jag gjorde en tabbe va!! Klockan var rätt mycket och om man skulle mörka det hela med att plocka upp allt splitter ifrån golvet så skulle man få hålla på hela natten. Skulle jag ringa ner till receptionen? Nej, antagligen skulle det komma mellan fem och tio kineser för att fixa det hela och då skulle det ta en stund innan man fick sova där också. Det var inget alternativ av dessa två som tilltalade mig. Eftersom att det fanns tofflor som dom så snällt ställer bredvid sängen varje dag så jag bestämde att jag säger till i receptionen på morgonen nästa dag vilket jag även gjorde. Dom lovade att fixa det under nästa dag eftersom att jag ändå skulle till fabriken och vara där hela dagen.

När jag kom till hotellet efter arbetsdagens slut så var lampan fixad. Tack för det televerket!!
När jag slappat en stund i sängen och trodde att allt var frid och fröjd så ringde det i telefonen. Det var ifrån receptionen.

Is it Svenssson?
Yes it is
Did you hurt your self when you hit the lamp?
No, I didn´t
Good, the lamp is fairly expensive to repair.
Ok, what can I do to help, then?
Normal price should be 500 rmb but because it´s your fisrst time here at this hotel the cost would be 300 rmb. Is that ok with you?
Yes, do you want me to come down and pay for this.
No it´s not necessary right now, we can put this extra thing on the room if you want.
No, I want to pay cash and give me a receipt, please
Ok, can I send a guy to you room, if that´s ok with you?
Yes , please do that.
Bye
Bye,bye

Efter stund så kom det en kille och knackade på dörren. Jag gav honom 300 rmb(ca 250 kr) och fick ett skrivet kvitto. Då var den saken överstökad.

Vad hade hänt om jag sagt att jag skadat mig eller om jag bott där tidigare? Hade jag då fått betala mer då eller? Skumt. Jag skulle sagt att jag stämmer er för att jag skadat mig då hade det inte hänt ett skit men man står på sig för dåligt ibland. //Rikard Lejonhjärta